-


فضايل ذهن: تحقيقي در ماهيت فضيلت و مباني اخلاقي معرفت

Virtues of the mind: an inquiry into the nature of virtue and the ethical foundations of knowledge


پدیدآور (ها) : ناشر : شابک : 9786009645282

نوبت چاپ 3 - رقعي (شوميز) -

تعداد صفحات :504

سال انتشار: 1398

قيمت :1000000 ريال

قيمت انتشارات طاعتی :1000000 ريال




کد کتاب:155052    محل کتاب:F18/6
موجود است

فرم درخواست کتاب : جهت خرید کتاب ابتدا بایستی فرم زیر را تکمیل نموده تا سبد خرید شما فعال شود


توجه: برای شروع خرید شماره موبایل خود را وارد نمایید

توضیحات درباره کتاب


نوشته‌هاي اندكي به فارسي وجود دارند كه معرفت‌شناسي فضيلت را، كه يكي از نظريات متأخر در معرفت‌شناسي است، توضيح دهند. فضايل ذهن نخستين نوشته مهم در معرفت‌شناسي فضيلت است كه تاكنون ترجمه و منتشر شده است. زگزبسكي روايتي خاص خود از معرفت‌شناسي فضيلت دارد و مفهوم كهن «فضيلت» را بازسازي كرده است تا در اخلاق و معرفت‌شناسي از آن استفاده كند. اهميت و جريان‌سازي فضايل ذهن موجب شده كه اين كتاب در معرفت‌شناسي اثري كلاسيك شمرده شود كه به‌رغم گذر دو دهه از انتشار، همچنان واجد ارزش‌هاي بسيار است.

همه ما در زندگي روزمره از اصطلاحات و مفاهيمي استفاده مي‌كنيم كه شايد بي‌آنكه خود متوجه باشيم شأن معرفتي خاصي دارند. وقتي با توجه به افكار و باورها، ديگران، از اطرافيان گرفته تا متفكران و سياستمداران، را «صادق»، «سخت‌كوش»، «روشن‌بين»، «ژرف‌نگر»، «متعصب» يا «كوته‌فكر» مي‌خوانيم در حال استفاده از چنين مفاهيم و اصطلاحاتي هستيم. ليندا زگزبسكي در كتاب فضايل ذهن نشان مي‌دهد كه اين مفاهيم معرفتي بيانگر نگرش‌هايي در مورد شيوه‌هاي فكر كردن و باور داشتن هستند كه در اخلاق ريشه دارند، و وقتي به‌درستي فهم مي‌شوند كه بر حسب «فضيلت‌هاي فكري» و «رذيلت‌هاي فكري»، يعني بر اساس نظريه فضيلت، درك و دريافت شوند. به گفته‌ او، معرفت‌شناسي، در واقع، شاخه‌اي از فلسفه اخلاق است.

كتاب فضايل ذهن كتابي صرفاً نظري در فلسفه و معرفت‌شناسي نيست. اين كتاب مي‌تواند براي زندگي ما ارزشي عملي هم داشته باشد. پس از مطالعه آن، و با مشاهده مثال‌هاي فراوان و جذابش از ادبيات و سينما، با خود مي‌گوييم چگونه مي‌توانيم ذهن فضيلتمندتر، منش فكري تحسين‌برانگيزتر و باورهاي سنجيده‌تر و موجه‌تري داشته باشيم؛ چگونه مي‌توانيم ارزش‌هاي اخلاقي‌مان را وارد قلمرو افكار و باورهايمان كنيم؛ و چگونه مي‌توانيم در مقام فاعل و حامل معرفت اجتماع معرفتي‌مان را به سوي فضيلتمندتر شدن سوق دهيم. فضايل ذهن ما را فرامي‌خواند كه همچون منش اخلاقي‌مان، دغدغه منش فكري‌مان را نيز داشته باشيم.