-


از سرود باران تا مزامير گل سرخ: پيشگامان شعر امروز عرب


پدیدآور (ها) : ناشر : شابک : 9786222600693

نوبت چاپ 3 - رقعي (شوميز) -

تعداد صفحات :720

سال انتشار: 1400

قيمت :4500000 ريال

قيمت انتشارات طاعتی :4500000 ريال




کد کتاب:154044    محل کتاب:B28/1-------F35/11
موجود است

فرم درخواست کتاب : جهت خرید کتاب ابتدا بایستی فرم زیر را تکمیل نموده تا سبد خرید شما فعال شود


توجه: برای شروع خرید شماره موبایل خود را وارد نمایید

توضیحات درباره کتاب


كتاب از سرود باران تا مزامير گل سرخ به جنبش پيشگام شعر معاصر عرب مي پردازد و سرايندگان آن را با نمونه‌هاي گوناگوني از اشعار، معرفي مي كند.

بدر شاكر السياب، نازك الملائكه، عبدالوهاب البياتي، بلندالحيدري، صلاح عبدالصبور، توفيق صايغ، نزار قباني، يوسف الخال، ادونيس، خليل و… شاعراني هستند كه نويسنده به معرفي آن‌ها پرداخته و نمونه‌هايي از اصل شعر آن‌ها را به همراه ترجمه فارسي، ارائه كرده است.

در بخشي از مقدمه مي خوانيم:

«تجربه‌اي كه در ساحت شعر در گذار قرن‌ها در مغرب زمين شكل گرفته بود، تنها در چند دهه در جهان عرب تبلور يافت و چشم‌انداز پردامنه و روشني فرا پيش آورد.

از مرحله‌ي احياي نئوكلاسيسيسم، شعر به سرعت به جانب رمانتيسيسم، سپس به سمت سمبوليسم، و به نسبتي كمتر سوررئاليسم، در حركت بود. در اين راه، در شكل شعر پيوسته و پي در پي نوآوري مي شد و زبان نيز تحولي شگرف يافت.

در نيمه‌ي قرن بيستم ديگر فرم چنان انعطاف‌پذير شده بود كه كوشش‌هاي تازه را بسيار امكان‌پذير مي‌ساخت و از سوي ديگر چندين دهه مطالعه در شعر مغرب زمين يا ترجمه‌ي آن كم كم به بار مي‌نشست.

با اين همه، گرايش به شعر امروز و نيز قبول عام آن با عوامل روان‌شناختي و اجتماعي ديگري هم ارتباط داشت و تحولات سرنوشت‌ساز سياسي آن برهه نيز، از جمله بروز فاجعه فلسطين، به سهم خود موجب تغييري اساسي در نگرش‌ها و باورها شده بود و ضرورت ارزيابي واقع‌بينانه وضع سترون موجود و گذار از آن را بيش از پيش مطرح ميي كرد.»

در شعري از «نازك‌الملائكه» مي‌خوانيم:

«و باد مي پرسد من كيستم/ من روح سرگشته‌ي آنم/ كه زمانه‌ام انكار كرده است/ و چونان آن در ناكجا بي هيچ پاياني ره مي سپاريم…»