-


عاشقانه‌هاي كلاسيك عقل و احساس

Sense and sensibility


پدیدآور (ها) : ناشر : شابک : 9786003532656

نوبت چاپ 3 -

تعداد صفحات :432

سال انتشار: 1397

قيمت :2700000 ريال

قيمت انتشارات طاعتی :2700000 ريال




کد کتاب:138353    محل کتاب:-Right Vitrin
موجود است

فرم درخواست کتاب : جهت خرید کتاب ابتدا بایستی فرم زیر را تکمیل نموده تا سبد خرید شما فعال شود


توجه: برای شروع خرید شماره موبایل خود را وارد نمایید

توضیحات درباره کتاب


عقل و احساس داستان دو خواهر به نام‌هاي الينور و ماريان دشوود است كه به خانه‌اي جديد نقل مكان مي‌كنند و درگير و دار ماجراهاي عاطفي‌شان، عشق و دلشكستگي را تجربه مي‌كنند.
عقل و احساس كه با نام حس و حساسيت نيز در ايران شناخته مي‌شود نخستين رمان جين آستين است.

آستين اين كتاب را زماني نوشت كه فقط بيست سال داشت.

او ماجراهاي عاطفي، خصلت‌هاي رفتاري و روش زندگي دو خواهر را در اين داستان با طنز خاص خود روايت مي‌كند.

آنگ لي، كارگردان تايواني‌تبار آمريكايي، بر اساس اين كتاب فيلمي به ياد ماندني ساخته است.

جهان نخستين بار و در سال 1811، جِين آستين را با عقل و احساس شناخت. اما آيا واقعاً اين‌ گزاره‌اي با صحتِ تاريخي است؟ جواب منفي است. روي جلد نخستين چاپ اين اثر، به جاي نام نويسنده اين عبارت درج شده: نوشته‌ي يك بانو، چرا كه نويسنده هنوز پختگي و جسارتِ لازم براي انتقاد بي‌پروا از سنت‌هاي جامعه‌اش را نداشته. و داستان درباره‌ي چيست؟ سه خواهر كه پس از درگذشتِ پدرشان، و به خاطر قوانينِ وراثتي ابتداي قرن نوزدهم در انگلستان، دار و ندارشان را به برادر بزرگ‌تر مي‌بازند، نيازمندِ ترحمِ قوم و خويش مي‌شوند و براي نجات از وضع اسفناك خود، بايد شوهراني ثروتمند دست و پا كنند.

جِين آستين عقل و احساس را در آستانه‌ي بيست سالگي نوشت. او از همان ابتدا، خواننده را با اِلِنور (خواهر بزرگ‌تر خانواده‌ي دَش‌وود) و ماري‌آن (خواهر ديگر) آشنا مي‌كند. شرايط خانوادگي‌شان را شرح مي‌دهد. شخصيت‌هاي اصلي و فرعي را با جزئيات دقيق و وسواس‌گونه براي خواننده توصيف مي‌كند. اسامي املاك و روستاها و وضعيت اجتماعي آن سال‌ها را تبيين مي‌كند. اما اين تنها پوسته‌ي رويي قصه‌اي است كه سراسر فريادِ اعتراض است به جايگاه زنان در جامعه‌ي آن سال‌هاي انگلستان؛ جامعه‌اي مردسالار كه تزوير و دورويي را به شفافيت و عشق ارجح مي‌دانست.

و آنجا كه جِين آستين همه‌ي مكان‌ها، ارتباط‌ها، شخصيت‌ها و حالت‌هاي روحي‌شان را به تفصيل براي خواننده رو مي‌كند، همان‌جاست كه معمايش را طرح كرده است: حالا اين ديگر خواننده است كه بايد نقشه‌ي قصه را به دست بگيرد و سر از پنهان‌كاري‌ها، دروغ‌ها و رازهاي شخصيت‌ها پرده بردارد. النور دش‌وود، دختر عاقل و ميانه‌روي خانواده، صداي اخلاق و شكيبايي است و خواهرش ماري‌آن، عاشق‌پيشه‌اي بي‌احتياط و پرشور. بازي منطقي و منحصر به‌فردِ پيرنگ عقل و احساس اين است كه عقلِ النور تنها در تضاد با احساس‌گرايي ماري‌آن است كه تبلور مي‌يابد. با اين حساب، مي‌شود گفت خواهر بزرگ‌تر در آينه‌ي رفتارهاي غريزي و تندوتيز خواهر كوچك‌تر است كه مي‌تواند خوش‌رفتار و عاقل جلوه نمايد. اين دو در مسير زندگي با مرداني ثروتمند، دغل‌كار، بزدل، صادق و مصمم آشنا مي‌شوند، اما آيا مي‌توانند عشق را از دورويي و دروغ و پايمردي را از سست‌بنياني تمييز دهند؟

نويسنده در مسير خلق اين اثر، به‌وضوح موضع خود را نسبت به درست و غلط، اخلاقي و غيراخلاقي تغيير مي‌دهد و انگار براي خود نيز كشف مي‌كند كه زندگي نه يك «مطلق» كه «طيف» است. و همين عقل و احساس را بُعدي انساني‌تر مي‌بخشد؛ انسانيتي كه فراتر از مرزهاي جغرافيايي و قرن‌هاي تاريخي پيش رانده و اين اثر را براي خواننده‌ي قرن بيست و يكم نيز جذاب ساخته است. آنگ لي در سال 1995 اقتباس سينمايي عقل و احساس را ساخت و تا امروز، اين كتاب بيش از ده بار در تلويزيون، راديو و تئاتر بازسازي شده است.