-

نظريه علمي چيست: كاوشي در ذات علم


پدیدآور (ها) : ناشر : شابک : 9789645676795

نوبت چاپ 3 - رقعي (شوميز) -

تعداد صفحات :336

سال انتشار: 1395

قيمت :470000 ريال

قيمت انتشارات طاعتی :470000 ريال




کد کتاب:125899    محل کتاب:-B25/2-F34/6
موجود نیست





ارسال درخواست

توضیحات درباره کتاب


برخي از مردم به لحني تحقيرآميز ادعا ميكنند كه تكامل « فقط يك نظريه» است، چنان كه گويي عقيده‌ي موهومي است كه ميتوان براساس سليقه شخصي آن را پذيرفت يا ناديده گرفت. اما تا آنجا كه با انديشه علمي ميتوان دريافت، گفتن اين عقيده‌اي « فقط يك نظريه» است در حقيقت احترام گذاشتن فراوان به آن عقيده است!

كتاب نظريه چيست شرح مختصري است از استنباط جديد درباره‌ي ذات علم كه به خوانندگان امكان خواهد داد كه دعوي‌هاي علم را از دعوي‌هاي شبه علومي چون آفرينش‌گرايي و اختربيني ( كه خود را به نحوي منطقي در كسوت علم ميپوشانند) بازشناسند.

بن- آري، با لحني ملايم (حتي شوخ‌طبعانه) و با ارائه متني كه خواندنش آسان است، خوانندگان را دعوت ميكند كه در مفهوم‌اي كليدي مربوط به ذات علم به كندوكاو پردازند. آنچه اهميت خاص دارد تحليل اوست از اصطلاحات مهم و اصلي علم ( امر واقع، قانون، اثبات و نظريه) در ارتباط با معني‌هاي فوق‌العاده متفاوت و محاوره‌گونه‌اي كه غالبا از جانب غير دانشمندان به اين اصطلاحات داده ميشوند. نظريه‌هاي واقعي را بايد به وسيله‌ي شاهد و مدرك تاييد كرد نه از راه عقايد، باورها، و تجربه‌هاي شخصي – هرقدر هم كه اينها متقاعدكننده باشند.

فصل‌هاي كتاب با شرح‌هاي كوتاهِ زندگي‌نامه‌ايِ دانشمندان منتخب پايان ميابند – برخي از اين دانشمندان براي خوانندگان آشنا هستند در حاليكه عده‌اي ديگر كمتر شناخته شده‌اند.

اين اثر آسان‌فهم، روشنگر، و جامع به خواننده‌ي كنجكاو هم دقيقا خواهد فهماند كه علم واقعي چيست و هم او را بيشتر متوجه اين نكته خواهد ساخت كه چرا خيل عظيم دعوي‌هائي كه هر روزه ميشنويم و ميخوانيم از سطح « فقط يك نظريه» هم بسيار پايين‌ترند.